Van Leusden naar Italië op de motor

Naar Ilatië

Vandaag zijn we vroeg aan het ontbijt gegaan (Dank je wel Erik en Astrid). We hebben afscheid genomen van onze familie en zijn rond 8 uur vertrokken voor een lange rit. 470 km te gaan naar het Gardameer in Italië. Het weer was goed. De zon scheen ons tegemoet. Het eerst stuk zijn we de snelweg opgegaan om alvast wat kilometers te maken. Na ongeveer 170 Km zijn we de snelweg afgegaan en hebben even een plas, tank, strek pauze gehouden. Zelfs via de snelweg al indrukwekkende bergen gezien, maar dit was pas het begin. Vanaf de benzinepomp begon het avontuur. We gingen via de binnenwegen nu echt de bergen in. We kwam zoveel motoren (en ook auto’s) tegen het was bijna druk. Door de bergen rijden was echt top. Uiteindelijk bereikten we de Flüela pas. Het hoogste punt van de pas is 2383 meter. Heerlijk en een niet de bedenken uitzicht. We zijn boven de boomgrens. Kale bergen, met wel wat gras, rotsblokken, beekjes, bergmeertjes, kleine watervalletjes. We zijn niet zo hoog geweest dat we in tussen de sneeuwtoppen reden. Maar we hebben wel besneeuwde bergtoppen en gletsjers gezien. Ik ben ook zo trots op onze motor die ons hier gebracht heeft. De wegen waren goed begaanbaar met veel bochten. Maar ook hier was er bijna een file van motoren en auto’s. Na het hoogte punt weer naar beneden (ook een lange tocht en af en toe een beetje eng vond Ans). Na de Flüela pass gingen we richting de volgende pass. De Bernina pass. Ook hier begint het met stijgen en smalle wegen en bochten, waarna we weer gingen dalen. uiteindelijk na plaatsen als St. Moritz en andere voorbij gereden te zijn, bereikten we de Italiaanse grens, een kleine grensovergang, waar de douane niet eens opkeek toen we langs reden. De weg in Italië vervolgde door de bergen. Net na de grensovergang zijn we in Tirano gestopt voor een korte pauze. De weg verder werd rustiger en minder bergen en dalen. Uiteindelijk kwamen we uit de bergen en werd de weg vlakker en kregen we véél tunnels te rijden. Sommige waren oud en door de drukte hing er nogal wat smog in. Op de motor is dat toch niet zo fijn. De laatste 100 km was voornamelijk een soort provinciale weg dus we konden aardig doorrijden. Uiteindelijk van de weg af het laatste stukje richting het Gardameer. We zijn er Resort Le Corti del lago in Padenghe Sul Garda. We hebben een 2 persoons appartement. Helaas geen uitzicht op het meer, maar het ligt wel op een steenworp afstand.

Morgen proberen we wat foto's te plaatsen, we zijn nu erg moe.

Uitstapjes

Vandaag hebben we het weer mee en begint de dag zonnig. We hebben bedacht dat ik (Wilfred) vandaag met mijn broer opstap ga en Ans met Astrid.

Ik ben met mijn broer eerst naar het oldtimer festival geweest dat in Safenwil bij Emil Frey een grote auto importeur gehouden wordt.

Ik heb daar samen met hem diverse oude motoren en auto bewonderd. Ook werd er een race gehouden met de ‘oudjes’ over een parcours.

Na hier rondgekeken te hebben ben ik door mijn broer meegenomen naar een werkplek van hem. Hij is met een installatie bezig van een MRI scanner in de buurt. Dit was erg leuk om eens te zien. Verder de avond rustig doorgebracht en voorbereid om een nieuw rit te gaan naar Italië.

Ans is met Astrid gaan wandelen de Hallwillersee rond. Tenminste als we de 22 km zouden volhouden. Jammer genoeg zijn we hiervoor een beetje laat van huis gegaan. Uit eindelijk hebben we dit meer half rond gelopen en hebben het laatste stuk met de boot af gelegd. Het is een prachtig meer wat je grotendeels direct langs het meer kunt rond lopen. Helder water, prachtig weer, wijnvelden, weilanden en zeilbootjes. En natuurlijk praten, want 2 schoonzussen bij elkaar, hebben heel wat te vertellen en bespreken. We moesten nog ons best doen om op tijd terug te zijn om pizza te gaan eten. Dit was al vast een voorproefje op onze reis naar Italië.

Groeten

Uitstapje naar Hergiswil

Vandaag hebben we het weer in de morgen, tegen gehad. Ondanks de voorspellingen van goed weer, was er bij ons regen.

Toch tegen een uur of 12 was dat grotendeels voor bij en hebben we samen met Astrid mijn schoonzus besloten om de glasblazerij van Hergiswil bij Luzern te bezoeken.

Daar aangekomen was het weer droog. In de glasblazerij Glasi hebben we een rondleiding gevolgd. Na de historie van glas in het algemeen en de glasblazerij van Hergiswil zelf, zijn we in de glasblazerij bij de oven en glasblazers terecht gekomen.

Hier was het normale personeel aan het werk en lieten zij de dagelijkse arbeid zien die het glasblazen inhoud. Er werden schalen, vazen en borden geblazen. allemaal handwerk op ambachtelijke manier.

We hebben hier een tijdje rondgelopen en hebben heerlijk op het terras van de glasblazerij genoten van een lekker stuk cake en koffie met uitzicht over het Vierwoudsteden meer.

Na de koffie zijn we door de winkels van de glasblazerij gelopen. Alles wat er gemaakt wordt in de glasblazerij is te koop. Voor het ambachtelijke handwerk moet wel behoorlijk betaald worden. Gelukkig hebben we op de motor weinig plek om iets extra mee te nemen.

Na de winkels zijn we nog een klein stukje langs de jachthaven en het meer gelopen. Daarna zijn we met Astrid via een toeristische route binnendoor terug gereden naar Safenwil. Onderweg nog even boodschappen gedaan. De wijn was op.

Straks genieten van het avond eten en de wijn.

Op naar Zwitserland

Op naar Zwitserland,

Na on laatste uitgebreid ontbijt hebben we de motor weer in gepakt.

Rond de klok van half 10 zijn we vertrokken richting Zwitserland. Het weer was nog steeds goed, wel bewolkt en dus grijs, maar meer richting Zwitserland trok de lucht open en kwam de zon erbij.

De motor rijd heerlijk langs de wegen, we kruisen de grens met Frankrijk waar we een stuk doorheen rijden. Ook hier veel wijngaarden en ook akkerbouw.

Na een heel stuk Frankrijk gereden te hebben komen we weer de grens over Duitsland in. De bergen om ons heen worden al hoger en we komen in de buurt van Zwitserland. We gaan de bergen over en naar beneden door de dalen. Hier is het rustig en vree. Leuke huisje die verspreid staan tegen de bergen aan. Zonnestralen aan de lucht echt een mooi plaatje. (we hebben het gefilmd).

Via de binnenwegen komen we bij een kleine grensovergang en rijden we Zwitserland binnen. Het is niet zo ver meer. Mijn Broer en Schoonzus wonen in Safenwil niet zo gek ver Zwitserland in.

Na ongeveer 400 Km rijden zijn we aangekomen en worden we hartelijk ontvangen door onze familie.

Het weer was nog steeds goed en hebben dan ook genoten van een BBQ met wat wijn en likeur die we mee genomen hebben.

Vanmorgen (Vrijdag) bleken de weergoden minder gestemd. Alle voorspellingen op redelijk weer werden in werkelijkheid omgezet in regen, maar dat laat ons de pret niet drukken.

Uitstapje naar Cochem

Vandaag hebben we een uitstapje gemaakt naar Cochem.

Eerst een lekker stukje motor gereden. Lekker toeren langs de Moezel. Het weer was goed, maar verder op de dag kwam er vrij veel bewolking en was de zon even weg.

De motor op het plein bij de brug in Cochem neer gezet tussen andere motoren. Er stonden er al een aantal uit diverse landen.

Blijkt ook maar weer dat onze Goldwing toch wel wat bekijks trekt en mensen vragen stellen als wat hij wel niet kost enzo. Een duitser vertelde dat hij ook altijd Goldwing had gereden, een Goldwing 1200. Hiermee had hij wel 68.000 mijl gereden. Dan hebben wij nog heel wat ritten te rijden. Wij hebben ong. 13.000 mijl (20.000 Km) met onze GW gereden.

Verder rond gedwaald in het vooral voor Wilfred bekende Cochem. Hij kan de bewoners van Cochem zelfs nog de weg wijzen! ;-). Naar boven gelopen naar de Reichburg, wat onze conditie weer ten goede komt.

Heerlijk wat rond geslenterd en winkeltjes bezocht. Koffie met wat lekkers en middags een kop soep.

Onze favorite likeur gekocht in het speciale winkeltje. Erik en Astrid….zet de glaasjes maar vast klaar!

Daarna op ons gemak weer langs de moezel terug naar Bernkastel, waar we onze laatste avond verblijven. Morgen vertrekken we naar Zwitserland.

Groeten Wilfred en Ans

Bernkastel-Kues verkennen

Vandaag hebben we Bernkastel-Kues verkend.

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt in ons hotel hebben we ons klaargemaakt om Bernkastel-Kues te ontdekken.

Het weer begon met mist op de bergen en blokkeerde de zonnestralen om ons te bereiken.
Maar gelukkig heeft Ans de zonnestralen bij zich..

Smile

We zijn door het dorp gedwaald en de berg op naar de Burgruïne Landshut gelopen. Het was maar 0,7 km. Makkie. Het viel toch we een beetje tegen. Onze benen zijn dat niet gewend, vooral de kuiten niet.

Jammer genoeg konden we de ruïne niet bezichtigen. Deze ruïne zijn ze voor toeristische doeleinden aan het restaureren. (zie foto’s)

Hier hebben we even genoten van de wegtrekkende mist en het doorkomen van de zonnestralen.

Na door de wijngaarden naar beneden gelopen te hebben, hebben we eerst koffie met heerlijke duitse taart gegeten.

We hebben veel klassieke huisjes gezien in het stadje en ook de snuisterij winkeltje kregen een bezoekje namens Ans.

Er moet ook een Wasserfall zijn. We hadden al een eindje omhoog geklommen. Maar op een gegeven moment ging de weg over in een grindpad. Helaas hadden we onze stadschoenen aan en niet de wandelschoenen. We zijn maar rechtsomkeert gegaan en hebben in de supermarkt een flesje moeselwijn gekocht. Hiermee zijn we naar boven naar een uitkijkpunt gelopen en hebben daar heerlijk in de zon van de wijn genoten, op een terras van een Biergarten die op dinsdag ‘ruhetag’ had.

Tja, mosselwijn vinden we erg lekker. Eenmaal weer beneden bij het hotel hebben we op het terras opnieuw een moeselwijntje genomen.

Met uitzicht op de Moezel hebben we gegeten in de Alte Mosselbahnhof (oude stationsgebouw) alwaar dus vroeger een spoorlijn gelegen heeft langs de moezel.
We hebben vandaag ontzettend genoten van het weer en de bezienswaardigheden.

Morgen willen we een uitstapje maken naar Cochem, daarover later mee.

Groeten Wilfred en Ans.

Onze eerst rit en dag

Lieve Vrienden,

Als eerste willen we jullie bedanken voor de reactie. We vinden het leuk dat jullie ons willen volgen.

Het weer laat ons gelukkig niet in de steek, de zon begon vanmorgen door de lichte mist op te komen. Heerlijk om te zien. De komende dagen wordt het weer nog beter.

Na het moeizaam selecteren van wat nemen we mee op de motor en wat niet is het toch gelukt om alles wat we mee wilden nemen in en op de motor te krijgen. (Zie foto's)
Rond de klok van 8 uur vanmorgen zijn we vertrokken richting Duitsland. Binnendoor zijn we richting Arnhem gegaan. Door Arnhem heen een een paar kleine strubbelingen later met de navigatie zijn we via Zevenaar de grens over Duitsland in. Ook in Duitsland was het nog mistig het eerste stuk, maar al snel brak ook hier de zon door.

Na 3 uur rijden was er een eerste plaspauze nodig. Dit keer níet voor Ans! Via alle binnenwegen en ook bergen en bochten zijn we aangekomen in Bernkastel-Kues. We hebben uiteindelijk 370 Km gereden.

We hebben een klein hotel midden in de stad vlak bij het radhaus. We hebben eerst even relaxed en gedoucht en gaan zo na dit verhaal het stadje verkennen en ergens wat drinken en eten.

We proberen vanavond of anders morgen nog een paar foto's te plaatsen.

Groeten Wilfred en Ans

Welkom op onze Leusden naar Italië Reislog!

Hallo en welkom op onze reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevind en waar we zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zie je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!