Van Leusden naar Italië op de motor

Naar Ilatië

Vandaag zijn we vroeg aan het ontbijt gegaan (Dank je wel Erik en Astrid). We hebben afscheid genomen van onze familie en zijn rond 8 uur vertrokken voor een lange rit. 470 km te gaan naar het Gardameer in Italië. Het weer was goed. De zon scheen ons tegemoet. Het eerst stuk zijn we de snelweg opgegaan om alvast wat kilometers te maken. Na ongeveer 170 Km zijn we de snelweg afgegaan en hebben even een plas, tank, strek pauze gehouden. Zelfs via de snelweg al indrukwekkende bergen gezien, maar dit was pas het begin. Vanaf de benzinepomp begon het avontuur. We gingen via de binnenwegen nu echt de bergen in. We kwam zoveel motoren (en ook auto’s) tegen het was bijna druk. Door de bergen rijden was echt top. Uiteindelijk bereikten we de Flüela pas. Het hoogste punt van de pas is 2383 meter. Heerlijk en een niet de bedenken uitzicht. We zijn boven de boomgrens. Kale bergen, met wel wat gras, rotsblokken, beekjes, bergmeertjes, kleine watervalletjes. We zijn niet zo hoog geweest dat we in tussen de sneeuwtoppen reden. Maar we hebben wel besneeuwde bergtoppen en gletsjers gezien. Ik ben ook zo trots op onze motor die ons hier gebracht heeft. De wegen waren goed begaanbaar met veel bochten. Maar ook hier was er bijna een file van motoren en auto’s. Na het hoogte punt weer naar beneden (ook een lange tocht en af en toe een beetje eng vond Ans). Na de Flüela pass gingen we richting de volgende pass. De Bernina pass. Ook hier begint het met stijgen en smalle wegen en bochten, waarna we weer gingen dalen. uiteindelijk na plaatsen als St. Moritz en andere voorbij gereden te zijn, bereikten we de Italiaanse grens, een kleine grensovergang, waar de douane niet eens opkeek toen we langs reden. De weg in Italië vervolgde door de bergen. Net na de grensovergang zijn we in Tirano gestopt voor een korte pauze. De weg verder werd rustiger en minder bergen en dalen. Uiteindelijk kwamen we uit de bergen en werd de weg vlakker en kregen we véél tunnels te rijden. Sommige waren oud en door de drukte hing er nogal wat smog in. Op de motor is dat toch niet zo fijn. De laatste 100 km was voornamelijk een soort provinciale weg dus we konden aardig doorrijden. Uiteindelijk van de weg af het laatste stukje richting het Gardameer. We zijn er Resort Le Corti del lago in Padenghe Sul Garda. We hebben een 2 persoons appartement. Helaas geen uitzicht op het meer, maar het ligt wel op een steenworp afstand.

Morgen proberen we wat foto's te plaatsen, we zijn nu erg moe.

Johan en Janny

De reisverhalen zijn leuk om te lezen. Goed dat de reis prima verloopt. Italië en het Gardameer zijn zijn mooi, leuke plaatsjes rondom het Gardameer. Veel plezier.

Hans en Hannie

Ik merk dat het een hele leuke reis is, met een prachtige tocht naar Italie. Italie hoort ook bij onze favorieten.
Bij het Gardameer is het goed vertoeven. Geniet ervan!!!

From Tilburg with love!